Monday, May 21, 2012

Lingkaran Hitam Bawah Mata


Cuba tengok muka anda jap kat depan cermin tu. Perhatikan ada tak lingkaran hitam (eye bag) kat bawah mata??

Kalau anda masih muda remaja, mungkin takder lagi kot. Tapi kalau anda dah tak brape nak remaja lagi, berkemungkinan besar memang ada. Hehe...

Sedar atau tak, kebanyakan individu tak pentingkan hal ni langsung. Tapi bagi yang sering mementingkan penampilan diri, masalah lingkaran hitam ni sikit sebanyak merisaukan anda. Betul tak?

Punca
  1. Mata yang keletihan akibat terlalu banyak membaca, merenung skrin komputer, membaca di bawah lampu yang malap dan juga tidak cukup tidur
  2. Penggunaan alat mekap seperti pembayang mata dan sebagainya yang tidak dibersihkan dengan sempurna sebelum tidur.
Cara menghilangkannya

Menggunakan kentang
  • Ubi kentang mengandungi enzim catecholaseyang banyak digunakan dalam produk kecantikan sebagai agen pencerah. Caranya : kisar sebiji ubi kentang. Bahagikan kepada dua bahagian dan balutkan dengan sehelai kain nipis. 
  • Baring dengan santai dan tekapkan balutan tadi pada kedua belah mata anda. Pastikan mata anda terpejam dan biarkan selama 15-20 minit.
Menggunakan Timun
  • Parut hujung timun [bahagian kepala yang berwarna hijau pekat. Lebih baik jika timun itu diletakkan di dalam peti sejuk terlebih dahulu]. Ambil tisu muka [berbentuk empat segi] dan basahkan dengan air yang terhasil melalui parutan tadi. 
  • Lekapkan di mata. Boleh juga jika anda ambil hampas parutan dan letak di atas tisu dan kepitkan dengan tisu yang lain. kemudian, tekapkan ke kelopak mata yang tertutup selama beberapa minit. Lakukan selalu.
Menggunakan Produk Nu- Cell
Salah satu cara selain daripada 2 petua di atas. Anda Boleh mengamalkan memakan Produk Nu-Cell untuk mengurangkan lebam di Bawah Mata Anda.
Produk Nu-Cell Mengurangkan lebam Bawah mata

Amalkan petua ini setiap hari jika anda berkesempatan. Jika diizinkanNya, lingkaran hitam pada bawah mata anda boleh dihilangkan.
Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...