Wednesday, November 16, 2011

Berfikir Sebelum Bertindak

Penyesalan merupakan sesuatu yg sangat menyakitkan. Timbulnya penyesalan disebabkan kita tidak berfikir secara matang, sehingga keputusan yg diambil tidak sesuai dengan harapan. Agar kita tidak menyesal, Allah SWT menganugerahkan kemampuan utk menganalisis dan menyelesaikan masalah. Namun seringkali kita mengabaikan kemampuan ini. Dengan ungkapan lain, kita bertindak tanpa berfikir terlebih dahulu.



Penyebab utama dari pengabaian kemampuan itu adalah ketidakmampuan dlm mengendalikan emosi. Meskipun demikian, ada juga orang yg telah berfikir sebelum bertindak, tetapi hasilnya tidak seperti yg diinginkan, sehingga dia menyesal. Perkara ini sangat benar dan difahami. Tanpa penyesalan, kita tidak akan terdorong utk belajar. Tetapi, kesedihan yg tidak diurus dgn baik akan merosakkan dalaman serta luaran. Kesedihan yg berlebihan juga boleh menjadikan sistem kekebalan tubuh rosak, sehingga pelbagai jenis penyakit akan menyerang kita.



Seharusnya, kita berusaha menjernihkan fikiran dan memikirkan risiko yg akan timbul oleh keputusan kita. Seterusnya kita menguatkan keyakinan dan bertawakkal kpd Allah SWT. Mengenai hasilnya, kita serahkan sepenuhnya kpd Allah SWT. Bukankah DIA penentu segala sesuatu, sedangkan kita hanya boleh berusaha semaksima mungkin? 



Jika kita mampu memastikan hasil usaha kita, bererti inilah tanda kebodohan kita. Sesungguhnya ada banyak perkara yg tidak mampu kita jangkau, seperti perasaan atau keinginan orang lain. Oleh itu, sebaiknya kita berusaha mengendalikan diri sendiri dgn sentiasa berfikiran positif dan mengambil kesimpulan yg benar. 

Kita tidak boleh memikirkan cara utk mengubah sesuatu diluar kemampuan kita. Tindakan tersebut merupakan bentuk pembaziran yg boleh menghabiskan tenaga yg kita miliki, serta termasuk tingkah laku yg sangat tidak efektif dan tidak efisyen. Jika pembaziran ini tidak segera dihentikan, maka akan mengakibatkan terjadinya kekurangan psikologi dan spiritual.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...