Wednesday, December 14, 2011

Tabung Jihad 0.25 %

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:

Sebilangan manusia yang dinaungi Allah di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; di antaranya ialah: Pemerintah yang adil, pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada tuhannya, orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah di mana kedua-duanya berkumpul dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah,

Orang yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk bersatu dengannya lalu ia menolak dengan berkata: " Aku takut kepada Allah ”, orang yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya, dan orang yang menyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah.” Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah
Yayasan Qaseh DCL

Bantuan Mangsa Banjir di Perlis & Kedah..

1 Wadah perjuangan Lebih Adil Lebih Sukses.

Moga Allah s.w.t membalas segala Usaha Murni kita yang selama ini yang menghulurkan bantuan tanpa kita tau siapa yang menerima..Inilah dikatakan Tabung Jihad 0.25% Membeli sahaja Barang/Produk DCL 0.25 % kita telah sedekah kepada Tabung Jihad DCL...

Dimana duit2 yang kita beli itu Sykt akan mengambil 0.25% tuh akan disumbang terus kepada Anak-anak Yatim Islam, Fakir Miskin, Ibu Tunggal, Mangsa Bencana..Yang terbaru kita telah sumbangkan separuh kepada Bantuan Mangsa Banjir Di perlis & Kedah..

WALAUPUN kita tidak dapat ke sana..Tetapi Duit yang kita hulurkan telah meringankan beban pada mangsa Banjir di sana...Alhamdulillah..membeli sambil menderma....itu yang NJC harapkan...
Dari Hakim bin Hizam r.a katanya:
”Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya.” (al-Bukhari)





Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“ Sesungguhnya aku telah melihat seorang lelaki berguling-guling (bergembira) dalam syurga hanya kerana dia memotong dahan pokok di bahu jalan yang mengganggu manusia.” –(Hadis riwayat Muslim)

Hadis ini mengisahkan seorang lelaki melalui sebatang jalan yang biasa dilalui kaum Muslimin dan terlihat sebatang dahan berduri seakan-akan mahu jatuh. Bimbang dahan itu jatuh dan menimpa orang ramai, lelaki berkenaan memotong dahan itu.

Disebabkan kebaikannya, Allah mengampuninya dan memasukkan dia ke syurga. Lelaki tadi kelihatannya membuat sedikit saja kebaikan, tetapi Allah merahmati dan membalas perbuatannya dengan nilai sangat besar iaitu syurga penuh kenikmatan.

Kita tidak tahu sebenarnya apakah amalan kita selama ini yang mendatangkan rahmat dan keredaan Allah. Mungkin rahmat dan reda Allah datang sewaktu kita mengukir senyuman kepada rakan, sewaktu memberi salam atau memimpin orang yang buta melintas jalan.

Jadi, meremehkan kebaikan kecil itu sebenarnya salah besar kerana siapa tahu, dengan kebaikan kecil itulah yang akan memberikan pahala besar, meraih rahmat dan reda Allah SWT.

Betulkan dengan apa NJC bgtau dengan hanya membeli sahaja tak makan lagi tk guna pun Produk..Kita dh bersedekah..Alangkah Bahagia nyer nikmat Allah yang kita terima..apa yang penting keredhaan itu..!! Bagi kita tiada maknanya setakat 50 sen tau 40 sen yang kita sedekah pada tabung jihad kita kenapa NJC bgtau mcm tuh sebagai contoh klu kita beli Bidadari dgn harga RM 59.50, 0.25 % drpd harga RM 59.50 = iaitu RM 0.15 sahaja..Bagi kita yang yang memberi apa lh sgt dgn 15 sen tuh...Tapi besar maknanya bagi tangan Yang MENERIMANYA... Hulurkan Tangan Ringan Kan Beban..

Renungan NJC:
Sesungguhnya manusia yang membelanjakan harta benda, ilmu pengetahuan dan tenaganya di jalan Allah akan sentiasa didoakan oleh malaikat semoga Allah memberikan balasan yang berganda-ganda untuk dirinya, sebaliknya bagi yang bakhil, didoakan agar ditimpa kerugian yang besar...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...