Thursday, June 7, 2012

Ibu Hamil Dan Masalah Sembelit

Assalamualaikum wbt...

Entry kali ini untuk tatapan pembaca BLOG NJC yg di sayangi... especially utk ibu2 mengandung.....

Bagi yang belum ada rezeki pregnant macam NJC ni dan sentiasa berdoa semoga ada rezeki pun boleh sangat baca sebagai persediaan awal :)

Artikal ini NJC petik dari BLOG MY TOP LEADER Kda Cantek... Terlebih dahulu NJC juga ingin mengucapkan sekalung TAHNIAH buat Kda Cantek yg sekarang ini sdg berbadan dua....

Jom kita kongsi cerita ini....

Anda sedang hamil? Tahniah KDa ucapkan... tetapi tahukah anda ibu hamil mudah mendapat masalah kesihatan? Antara masalah/ gejala yg biasa dikaitkan dgn ibu hamil ialah muntah2 / loya, kulit kering, kulit perut merekah, ketegangan urat, sembelit, pedih ulu hati, urat kaki timbul, bengkak kaki, sakit pinggang, tangan kebas dan keputihan.
Tapi kali ini KDa tak mahu ulas kesemua masalah di atas.. KDa hanya nak tekan kpd 1 masalah sahaja iaitu SEMBELIT. Ini kerana ada yg bertanya kpd KDa, sepanjang proses kehamilan ini, ada tak KDa menghadapi masalah sembelit? Dan bagaimana nak atasi masalah itu.


Sembelit kerap berlaku ketika hamil. Ini disebabkan oleh kelembapan perjalan tali usus berpunca daripada peningkatan hormon progesterone ketika hamil. Cara yg paling mudah untuk mengatasi masalah sembelit ialah dengan melebihkan pengambilan air kosong bersesuaian dgn berat badan. Masalah sembelit mungkin juga dapat diatasi dengan menukar bahan makanan iaitu dengan melebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran, jika boleh jenis ulaman. Buah-buahan seperti betik dan pisang adalah baik bagi mengatasi masalah sembelit ketika hamil. Kesan daripada sembelit ini berserta dengan urat timbul di bahagian dubur, buasir akan berlaku. Ini kadangkala menyebabkan pendarahan daripada dubur khususnya jika sembelit itu teruk. Elakkan sembelit dan kalau berlaku, rawatan khususnya ialah dengan menggunakan ubat yang dimasukkan ke dalam dubur untuk mengurangkan buasir. Biasanya keadaan ini akan pulih selepas kelahiran anak.


Bagi ibu yang hamil, perlu dielakkan untuk mengambil makanan yang pedas dan makanan yang berjenis ‘fast-food’. Makanan-makanan ini semua akan menyebabkan najis menjadi keras kerana dalam makanan tersebut tiada serat yang mengandungi air.
Najis yang keras inilah mencetuskan sembelit buat ibu mengandung. Selain daripada pemakanan, terdapat juga supplement yang diambil ibu mengandung boleh menyebabkan sembelit. Contoh supplement yang menyebabkan sembelit adalah ferrous fumarate. Ferrous fumarate ini sebenarnya bertindak sebagai zat besi bagi mengatasi ibu yang mengandung mengalami kekurangan sel darah merah. Namun, disebalik kebaikkan yang diberikan oleh ferrous fumarate terdapat juga kesan sampingan yang tidak diingini. Dan sembelit adalah punca atau kesan daripada pengambilan ferrous fumarate ini. **Dipetik daripada Ebook Panduan Kesihatan Ibu Hamil,**


Tapi ramai juga ibu hamil yg tidak dapat minum air banyak2..maklum je la kan..perut sedang membesar, rasa sebu je kalau mkn banyak2. Ada juga ibu hamil yg tidak berminat nk makan buah.. haa di sini KDa nak share kan petua KDa sepanjang proses kehamilan ini. KDa berjaya mengatasi masalah sembelit dgn mengamalkan NU~CLONZ... ia selamat utk ibu hamil tau.. ini kerana kandungan NU~CLONZ ini diadun dari ekstrak Buah Delima, Asam Jawa dan Asam Gelugor... Kda hanya amalkan 2biji 2 hari sekali... alhamdulillah.. lancar sahaja... keluar dr tandas pun muka ada sinyummmm hehehehe...

Jadi kepada anda ibu-ibu sekalian, dengan amalkan NuClonz ini insya allah masalah sembelit akan berkurangan... :) Yakin ye ibu-ibu... semuannya dari Allah :)

Kepada ibu hamil yg inginkan NU~CLONZ boleh hubungi NJC di



017-3389785
 @ email : nouroules@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...