Saturday, September 8, 2012

Seks Selepas Bersalin

Credit to Pa&Ma

Berdasarkan kajian Jabatan Kemajuan Agama Islam (JAKIM), salah satu punca utama penceraian berlaku adalah hubungan seksual yang hambar di antara suami isteri. Oleh itu, hubungan seks cukup penting bagi mengukuhkan rumah tangga. Namun, timbul pula persoalan bagaimana kelangsungan seks dikekalkan selepas si isteri melahirkan zuriat?

Kehadiran cahaya mata tidak bermakna anda terpaksa mengabaikan hubungan seksual bersama pasangan. Mungkin ini dianggap satu cabaran bagi suami untuk menahan keinginan atau risaukan kehangatan hubungan seks tidak lagi seperti dahulu. Jadi, adalah penting untuk suami peka dengan keadaan dan cuba untuk memahami situasi ini dengan lebih baik.

Bila Anda Boleh Lakukan Seks Bersama Si Dia ?
Secara amnya, masa yang sesuai bagi seseorang wanita selepas bersalin untuk melakukan hubungan seks ialah 6 bulan selepas melahirkan (Tanya doktor untuk kepastian). Kesabaran dan sokongan dari pihak suami cukup penting kerana bukan mudah untuk melahirkan anak. Oleh itu, anda sebagai lelaki harus menanamkan sifat sabar dan jangan memaksa isteri anda.

Kebiasaanya, badan dan tenaga isteri anda memerlukan masa yang cukup lama untuk kembali pulih. Oleh itu, anda sebagai suami disarankan untuk memahami keadaan. Pada masa yang sama tunjukkan sokongan dan rasa sayang kepada pasangan seolah-olah ketika waktu bercinta dahulu.

‘Si Dia Nak Ke Lakukan Seks Dengan Aku?’
Anda mungkin akan mendapati bahawa pasangan anda seolah-olah kurang berminat untuk melakukan hubungan seks. Tuntutan sebagai seorang ibu cukup untuk meninggalkan kesan yang mendalam di samping keletihan dan kesakitan. Anda sebagai suami mungkin merasakan agak tersisih. Ini adalah perkara biasa. Anda berdua perlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan ‘tanggungjawab baru’. Oleh itu, anda harus yakin bahawa nafsu pasangan pasti akan kembali. Rangsang si dia semula dengan keprihatinan, kasih sayang dan sokongan.

Adakah Seks Akan Menyakitkan Si Dia?
Ini juga persoalan penting yang kerap kali lelaki gusarkan. Sakit atau tidak, ini bergantung pada keadaan isteri anda. Kebiasaan, masalah kesakitan pada luka mahupun jahitan ketika bersalin. Adakalanya akan membuatkan pasangan berasa takut sakit dan takut jahitan terbuka kembali. Termasuk juga isu berkaitan ‘alat sulitnya’ yang masih belum bersedia. Ini adalah normal. Oleh itu, anda disaran agar berjumpa semula doktor selepas 6 minggu isteri bersalin dan berbincang perkara ini.

Lelaki Pun Trauma
Ini juga terjadi bukan sahaja kepada isteri. Terdapat sesetengah lelaki yang berasa tertekan dengan proses kelahiran yang disaksikan. Mereka berasa sangat bersalah dan kesian dengan isteri sehinggakan tidak sanggup memikirkan nuntuk melakukan hubungan seks lagi. Suami yang terlalu obses dengan pemikiran ini bertindak menyekat hubungan seks walaupun isterinya sudah pulih. Oleh itu, anda berdua perlu saling memberi sokongan dan nasihat. Selain itu, anda jaga boleh mendapatkan nasihat kaunselor.

Credit to Kak June Cantek

Anda tidak akan menjadi APA YANG ANDA INGINKAN JIKA ANDA TIDAK MELAKUKAN SESUATU APAPUN. KUASA BERTINDAK DAN MEMILIH adalah HAK anda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...