Thursday, August 18, 2011

Malas Bersahur??

Ramai yg mengelak utk bangun bersahur di bulan puasa ni..ada yg malas nak bgn di awal pagi..ada pula yg tak lalu nak makan..dan macam2 lagi lah alasan yg diberikan.

Tahukah anda amalan bersahur itu byk kelebihannya?

Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
“Bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada berkat.”
(Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad, Tirmizi, Nasai dan Ibn Majah).
Melalui hadis ini, amalan bersahur dikaitkan dengan keberkatan dan keberkatan pula membawa makna rahmat, kebaikan serta restu Ilahi.

Amalan bangun sahur ini membezakan di antara puasa orang Islam dengan puasa orang Yahudi dan Nasrani (ahli kitab). Hal ini disebut dalam sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan
oleh Imam Muslim bermaksud : “Perbezaan di antara puasa kami dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) ialah adanya makan sahur.

Sahur adalah satu rahmat dan berkat yang dikurniakan Allah ke atas umat Islam. Anjuran bersahur itu dapat dilihat lagi dalam hadis Nabi bermaksud:
“Makanlah sahur, sekalipun dengan seteguk air.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban)

Hadis tadi menunjukkan kepentingan bersahur kepada orang yang berpuasa walaupun makan atau minum dengan sedikit saja sekalipun dengan hanya seteguk air.

Dalam hadis lain, kelebihan ke atas orang yang bersahur itu ialah seperti sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan malaikatnya mengucapkan selawat (berdoa dan memohon daripada Allah akan keampunan dan keredaan) ke atas orang yang bersahur.” (Hadis riwayat At-Tabrani).

NJC ingin berkongsi tips sahur yg paling simple tapi berbaloi utk diamalkan.

Bagi anda yg tiada selera di awal pagi atau yg inginkan sesuatu yg simple tp mengenyangkan sepanjang hari atau bg yg ingin berdiet boleh cuba cara NJC ini...



Ambil satu sachet Kopi Red Guara



Bancuhkan bersama Satu sudu Amazing



Makan bersama 2 @ 3 keping roti

Nah....hari anda telah sempurna dengan sahur yg hebat....

Cubalah dan rasai kehebatannya...

HUBUNGI NJC :
017-3389785
CALL@SMS

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...